Godzijdank. In een tijd dat we steeds meer heren met baard in deze rubriek zien verschijnen, blijven sommige ondernemers trouw tegen de gezichtsbeharing strijden. Onder hen de gladgeschoren Rochdi Darrazi. Het is voorjaar 2012 als hij aanklopt bij een investeerder die wel brood ziet in Boldking, een onlinescheermessenmerk dat scheren weer prettig en betaalbaar wil maken. Nog voordat er geld in het idee wordt gepompt koppelt die investeerder Darrazi aan Tibo Thijs Diepenhorst. ‘Een gearrangeerd huwelijk’, grapt Diepenhorst. ‘Hij had het goed gezien, want wij zijn complementair. Ik ben er voor het onlinevraagstuk, Rochdi is van de bedrijfsvoering en de commercie.’

Met de hulp van vier andere investeerders, en een zak geld die Darrazi zelf meebrengt, gaat Boldking in mei 2013 live. De ondernemers willen een service bieden die een typisch mannenprobleem oplost.

Darrazi: ‘Scheren is niet leuk, maar een noodzakelijk kwaad. De meeste scheermerken proberen het beter te maken door zich te richten op de performance van de mesjes. Wij proberen echter het hele proces te verbeteren, vanaf het moment dat je een mesje nodig hebt. Zo zorgen wij ervoor dat je niet meer naar de winkel hoeft of het mesje uit zo’n onmogelijke verpakking moet slopen. Bovendien is ons scheermesje uniek en goedkoper dan dat van andere merken.’

Maar: een mesje? Zijn veel mannen tegenwoordig dan niet verslingerd aan hun scheerapparaat? ‘Nee, dat valt mee’, zegt Darrazi. ‘Het percentage mannen dat een scheerapparaat gebruikt is dalende, terwijl het percentage dat scheermesjes gebruikt groeit. Scheren met een mesje geeft nog altijd een strakker resultaat.’