23 juni 2015 – Opeens kopen mannen hun scheermesjes online. In de VS verdubbelde de markt in een jaar tijd en ook een Nederlandse startup ziet een forse stijging in de verkopen.

Gillette zal er niet blij mee zijn, de plotselinge populariteit van scheermesjes die je online koopt. Op de winkelvloer heeft de dochter van gigant Procter & Gamble in de Verenigde Staten een marktaandeel van meer dan 60 procent; online zou dat slechts een kwart zijn.

In Amerika staat online een nieuwe grote speler op: de Dollar Shave Club. Die was een paar jaar geleden niet meer dan een startup met provocerende commercials die zich afzette tegen de gevestigde merken. Maar inmiddels heeft het bedrijf 2 miljoen klanten. Die kunnen kiezen uit abonnementen waarmee ze automatisch scheermesjes ontvangen.

Scheermesjes online kopen

Maandag werd bekend dat de Dollar Shave Club 75 miljoen dollar heeft opgehaald bij investeerders, waarbij ze het bedrijf waardeerden op 615 miljoen dollar. Dit jaar zet de internetwinkel naar verwachting zo’n 140 miljoen dollar om, zegt oprichter Michael Dubin tegenover The Wall Street Journal.

Internetverkopen van scheermesjes zijn nu goed voor zo’n 8 procent van de totale markt van pakweg 3 miljard dollar in de VS.

In Nederland timmert sinds 2013 het bedrijf Boldking aan de weg. De Amsterdamse onderneming profileert zich met een eigen merk scheermesjes, verpakt in een stijlvol doosje. Bij de eerste zending ontvang je een houder en gebruikte scheermesjes kun je retour sturen om gerecycled te worden.

“De markt is ook in Nederland hard in ontwikkeling”, zegt Rochdi Darrazi (34). Met Tibo Thijs Diepenhorst (30) is hij de oprichter van Boldking. “Ik kan geen exacte cijfers geven – dat ligt heel gevoelig in deze markt – maar we hebben vele tienduizenden klanten.”