25 augustus 2016 – Het nieuwe boekingsplatform TRVL van ondernemer Jochem Wijnands maakt zich op voor een soft launch in september. Dan zullen tweehonderd agenten wereldwijd van start gaan met het samenstellen en verkopen van reizen. Volgens Wijnands is de technologie zo goed, dat iedereen reisagent kan worden. “We zijn de Uber van de reiswereld.”

TRVL is toch een online reismagazine? Vanwaar de stap naar boekingen?
“We zijn in 2010 gestart met TRVL, een reisblad voor de iPad. We hadden grootse plannen hiervoor, maar al snel lag de focus 100 procent op Prss, de publishing software voor het samenstellen van iPad-magazines zoals TRVL. Als startup kun je nu eenmaal niet alles tegelijk doen. Prss werd in 2014 door Apple gekocht. Ik ben na de overname een jaar bij Apple in dienst geweest om te helpen bij de integratie van Prss in Apple News. Toen ik terugkwam kon ik me weer op TRVL richten. Het is natuurlijk een beperkt model, een magazine maken voor iPad-gebruikers. Dus ging ik nadenken over hoe we de lezer verder kunnen helpen, naast inspiratie bieden voor reizen. Mijn conclusie was dat er in het boekingsproces ruimte is om waarde toe te voegen.”

Hoe dan?
“Er is enorm veel keus. Dat is fijn, maar ook een probleem, want je bent ongelofelijk veel tijd kwijt voor je een reis daadwerkelijk kunt boeken. En dan blijft er een onzeker gevoel bestaan – heb je wel het juiste hotel gekozen? Bovendien wordt mobiel boeken alleen maar groter de komende jaren. Dat vergt een andere, nieuwe aanpak van zoeken en boeken. We zijn daarom begonnen met het bouwen van een beter boekingsplatform dan wat er nu bestaat op de markt. Aanvankelijk hadden we reisbureaus in gedachten als doelgroep. Maar het is zo gemakkelijk in het gebruik dat we dachten: waarom stellen we TRVL niet open voor iedereen die het leuk vindt om reizen samen te stellen? Zo is het concept geboren van een peer-to-peer boekingsplatform van en voor reisliefhebbers.”