Meten is weten. Dat geldt in de topsport, maar ook steeds meer voor de individuele amateursporter. De bedenkers achter startup van de week DashTag willen statistieken voor elke voetballer, van hoog tot laag, beschikbaar maken op de smartphone.

Wat is DashTag?

Gadgets zijn nauwelijks meer weg te denken uit de sportwereld. Hartslag, de hoeveelheid verbrande calorieën, afgelegde afstand, snelheid, we willen alles weten. Toch beschikken individuele sporters nog lang niet over alle data tijdens wedstrijden of trainingen.

De oprichters van de Rotterdamse startup DashTag willen daar verandering in brengen. In eerste instantie voor voetballers en later ook voor andere sporters. Voetballers van elk niveau krijgen dankzij deze techniek direct na afloop van de wedstrijd of training inzicht in hun persoonlijke statistieken. De manier waarop ze dat bij DashTag doen is sterk geïnspireerd op computerspellen zoals FIFA17 en FootballManager, maar ook op kanalen als YouTube en Twitch (videosite gericht op het streamen van games).

Om al die statistieken te verzamelen heb je natuurlijk wel een sensor nodig, die allerlei gegevens kan meten. Daarvoor is de Dash ontwikkeld. Dit apparaatje houdt heel nauwkeurig de sprints van de voetballer in de gaten en maakt de gegevens direct op de smartphone zichtbaar via de eveneens door DashTag ontworpen Sportbot. “Wij maken stats eindelijk toegankelijk voor iedere voetballer, zonder dat die daar dure apparatuur voor hoeft aan te schaffen”, zegt medeoprichter Dirk van den Berg.

Luister naar de pitch van Dirk van den Berg:

Wie zitten erachter?

Het team van DashTag bestaat uit het drietal Epco Berger (CEO), Cliff de Roode (CTO) en Dirk van den Berg (CMO). Berger (39) heeft een achtergrond in aerospace engineering en heeft de laatste jaren bij grote corporates gewerkt. Cliff (34) studeerde Industrial Design en deed veel ervaring op in de VS, waar hij accessoires voor Apple ontwierp.

Van den Berg (40) is bewegingswetenschapper met ervaring in marketing en events. De drie hebben samen een mooie combinatie van ervaring, persoonlijkheid en kennis in huis.

Wie zitten er op te wachten?

De amateur en (semi) professionele voetballers, wereldwijd. Volgens de gegevens van de FIFA zijn dat er zo’n 265 miljoen. De rol van data neemt sterk toe in de sport. Datzelfde geldt voor het gebruik van statistieken bij computergames en TV. DashTag combineert die twee ontwikkelingen.

“De gewone individuele speler, die óók de interesse heeft in zijn eigen stats, mist die informatie tot nu toe”, meent Van den Berg. De Dash is zo ontworpen dat hij direct feedback kan geven aan de speler. Een van de belangrijkste doelen is om meer plezier te brengen in het voetbal door nieuwe technologieën toe te passen. “Daarom gebruiken we inzichten uit de gaming-industrie. We maken als eerste sportbedrijf heel concreet de link tussen het echte voetbalveld en de online wereld.”

Vooral jonge voetballers tussen de 14 en 24 jaar oud zullen daar gevoelig voor zijn, denkt DashTag. Dat zijn er wereldwijd ongeveer 22 miljoen. De oprichters hebben ook plannen om DashTag verder te ontwikkelen voor andere sporten, zoals bijvoorbeeld hockey en American Football, maar de focus ligt in deze fase nog wel bij het gewone voetbal.

Hoever is DashTag?

DashTag wil zowel de Dash-sensor als de bot na de zomer lanceren. Dat doet de Rotterdamse startup samen met een aantal partners. Vooral in de Verenigde Staten zien de ondernemers veel mogelijkheden. In dat land werkt DashTag inmiddels samen met voetbalacademies, die vaak in grote regio’s trainingen verzorgen voor voetballers.

Door die samenwerkingen kan het product gelijk groot uitgerold worden in een belangrijke markt. “We gaan dus een drukke en uitdagende tijd tegemoet. Gelukkig krijgen we daar ook heel veel energie van”, zegt Van den Berg enthousiast. In Nederland werken ze vooral samen met de jeugdopleidingen van de grotere clubs.

Wat is het businessmodel?

In tegenstelling tot professionele trackingsystemen richt DashTag zich op de sporter zelf. Iedere speler beheert zijn eigen data. Zij zijn dus de klanten. Dat is ook de reden waarom de startup zich niet op clubs richt maar op individuele voetballers, die meer inzicht willen krijgen in hun eigen prestaties.

Volgens de oprichters past daar een abonnementsmodel uitstekend bij. “Wij geloven niet in de eenmalige aanschaf van het product Dash. Voor net geen vijf euro per maand kan iedere voetballer zijn eigen data beheren”, aldus Van den Berg.

Het team van DashTag verwacht dat voetballers elkaar aan zullen moedigen om met de Dash en de sportbot te gaan werken. “In dat geval liften de clubs natuurlijk ook mee op dit model. Als een groot deel of zelfs alle spelers van een team de Dash dragen, dan kan de coach ook inzicht krijgen in de prestaties van het hele team.”

Nog geld nodig?

Eerder dit jaar heeft DashTag een seed-ronde van 800.000 euro opgehaald bij verschillende Nederlandse angel-investeerders. Hiermee kan de startup het product met geselecteerde roll-out partners in Nederland en de VS op de markt brengen.

Op dit moment is er dus geen geld nodig, maar de ondernemers zijn zich ondertussen al wel intensief aan het voorbereiden op de volgende financieringsronde. Met dat geld willen ze dan internationaal verder gaan groeien.