Zie je online een tafel voor een leuke prijs, maar vind je een bus huren te duur of wil je je dag niet opofferen? Brenger komt met brengers, die toch al die kant op gaan en zo wat aan hun rit verdienen. Het Parool sprak met de twee jonge ondernemers.

Amsterdammers Derk van der Have (25) en Wisse Koedam (25), oprichters van de website Brenger.co, leerden elkaar kennen in hun studententijd in Groningen en wilden al langere tijd een onderneming opzetten. Toen de moeder van Koedams vriendin haar telefoon was vergeten in Doetinchem, en ze vroeg of Koedam tijd had om die op te halen, was hun idee geboren.

Koedam: “Ik ging dat niet redden, dus keek ik of er een platform of app was om dit probleem op te lossen. Dat was niet het geval. Toen belde ik Derk op en zei: ‘Ik heb het!'”

23 miljoen transacties

Na onderzoek kwamen de twee erachter dat hun idee het beste zou werken met ‘grote’ spullen – dingen die groter zijn dan postbedrijven versturen – in plaats van vergeten spul. Van der Have: “Alleen al via online marktplaatsen zijn er elk jaar 23 miljoen transacties met grote spullen, bijvoorbeeld een tafel of kastje. Daarop focussen we vooral. Vergeten dingen, zoals zo’n telefoon, moeten vaak direct terug naar de eigenaar. Daarvoor moet onze dienst eerst groot en bekend zijn.” Bij het vervoeren van grote spullen is doorgaans minder haast geboden, en dus is er meer tijd om een ‘deal’ te maken tussen opdrachtgever en brenger.

Werkwijze

Hoe werkt dat dan? Iedereen kan spullen versturen of een brenger zijn door zich gratis aanmelden op de site. Als opdrachtgever moet je een aantal vragen beantwoorden over wat en waarvandaan je wilt versturen, en waar de goederen heen moeten. Ook geef je aan hoeveel geld je voor de opdracht over hebt.

Koedam: “Wij geven een adviesprijs, gebaseerd op de afstand, maar ook de grootte van de spullen en of ze bij de voordeur klaarstaan of drie trappen af moeten, speelt mee.” Op basis van die adviesprijs bepaalt de opdrachtgever het bedrag, waar hij en de brenger door middel van een berichtensysteem nog over kunnen onderhandelen. Wanneer de brenger zich registreert, kan hij opgeven welke routes hij vaak rijdt. Hij ontvangt dan een e-mail als er een opdracht komt die op zijn vaste traject ligt.

Eén tijdstip

Ziet de brenger een opdracht die hij wil uitvoeren, dan reageert hij daarop en worden beide partijen met elkaar in contact gebracht. Zo kunnen ze een afspraak maken over de datum en tijd van de transactie. “Iemand die een pakket krijgt opgestuurd, moet vaak een halve dag vrijhouden voor de bezorging. Met Brenger kun je één tijdstip kiezen dat voor beiden handig is,” zegt Van der Have.

Veiligheid

Als de opdrachtgever het afgesproken bedrag heeft overgemaakt naar Brenger, krijgt de brenger een seintje dat hij de spullen kan ophalen en brengen. De opdrachtgever betaalt een commissie van één euro en 7,5 procent aan Brenger, en de brenger een commissie van 10 procent. Pas wanneer beide partijen aangeven dat de opdracht geslaagd is, wordt de brenger uitbetaald.

“Op deze manier waarborgen we de veiligheid,” zegt Koedam. “Ook checken we op meerdere manieren of een brenger echt bestaat en verzekeren je spullen tot vijfhonderd euro.” Na afloop wordt de opdrachtgever gevraagd een review te schrijven over de brenger, die zo een rating krijgt die wat zegt over zijn betrouwbaarheid.

Persoonlijk

Brenger is nu een maand in de lucht en tot nu toe zijn er ruim vijftig succesvolle opdrachten geweest door het hele land. Particulieren hebben zo onder meer schilderijen, dressoirs en stoelen vervoerd.

“We merken dat mensen het ook prettig vinden om kleine spullen via onze dienst te versturen, zoals een kledingstuk of rijbewijs, terwijl het vaak goedkoper is om dat via PostNL te doen, ” zegt Koedam. Daar betaal je voor dergelijke spullen tussen de vier en tien euro, terwijl je bij Brenger gemiddeld tussen de tien en twintig euro kwijt bent. “Deze mensen kiezen voor ons omdat ze de dienst betrouwbaar en persoonlijk vinden, iets dat ze zeggen te missen bij reguliere bezorgdiensten.”

Besparing

Andere voordelen die gebruikers noemen, zijn de besparing van tijd en geld. Van der Have: “Als een stoel van Rotterdam naar Amsterdam moet, kost je dat bij ons gemiddeld 25 euro. Dat is ongeveer evenveel als wat je kwijt zou zijn aan benzine op dat traject. De grootste besparing zit ‘m dan dus in de tijd.” Koedam: “Als je spullen hebt die niet in een auto passen, is Brenger nog voordeliger. Voor het versturen van een bankstel op datzelfde traject ben je ongeveer 65 euro kwijt, terwijl het huren van een bus je al gauw meer dan honderd euro kost.”

Bijverdiensten

Bang voor meer opdrachtgevers dan het aantal brengers zijn de twee ondernemers niet. Van der Have: “Mensen vinden het leuk om iets voor een ander te doen en tegelijkertijd wat bij te verdienen. Ook bijvoorbeeld zelfstandige koeriers die aan het eind van de dag vaak met een lege bus terugrijden zijn ideaal voor onze dienst.” Koedam: “En mensen die verhuizen. Ik weet nog dat ik tijdens mijn verhuizing in een lege bus van Amsterdam naar Groningen reed, voordat ik de bus inlaadde met mijn spullen. Zonde van de ruimte, maar ook van de CO2-uitstoot.”

App

Van der Have en Koedam hebben drie investeerders aan zich gebonden en werken aan een app. Ook zijn ze voorzichtig in gesprek met online marktplaatsen. Voordat ze een samenwerking aangaan, moet hun dienst echter wel optimaal zijn. Koedam: “Uiteindelijk is het wel heel gaaf als iemand die online een tafel koopt, wordt doorgelinkt naar onze site en daar meteen ziet dat Johan uit Utrecht de tafel over twee dagen bij hem thuis kan afleveren.”