Britse online bloemist Bloom & Wild neemt Nederlandse bloomon over

De Britse online bloemist Bloom & Wild neemt zijn Nederlandse branchegenoot bloomon over. Na de overname blijven beide merken bestaan. bloomon heeft een sterke marktpositie in de Benelux en Denemarken en Bloom & Wild in het Verenigd Koninkrijk. Beide groeien hard in Duitsland. Door het samengaan van beide ondernemingen ontstaat de grootste Europese online speler – actief in 8 landen – in het bezorgen van bloemen en kamerplanten. Voor dit boekjaar worden 8 miljoen bezorgingen en een gezamenlijke omzet van circa 250 miljoen euro verwacht.

Sinds de oprichting in respectievelijk 2013 en 2014 hebben Bloom & Wild en bloomon de bloemensector opgeschud met onder meer een korte keten, directe samenwerking met kwekers, een herkenbare stijl en een vernieuwend en onderscheidend assortiment. Duurzaamheid is een speerpunt voor beide ondernemingen, waarbij een neutrale impact op het milieu het streven is. Aron Gelbard, medeoprichter van Bloom & Wild, blijft CEO en bloomon-oprichters Bart Troost en Patrick Hurenkamp worden respectievelijk Chief International Officer en Chief Innovation Officer. “We combineren twee spelers met een sterk disruptief karakter en gedeelde waarden. Beide organisaties hebben de ambitie om de klantervaring steeds verder te verbeteren door de toepassing van technologie en data. Met onze kennis, ervaring en netwerk hebben wij alles in huis om onze positie als marktleider in Europa verder te versterken”, aldus Gelbard.

Sterk complementair

“We zijn sterk complementair, zowel in geografische aanwezigheid als in producten en diensten. Zo heeft bloomon bijvoorbeeld veel ervaring met het abonnementsmodel en het kopen van bloemen voor jezelf, terwijl Bloom & Wild excelleert met een breed cadeau-assortiment als losse verkoop en een sterke app. Door een kruisbestuiving van expertise, kwekerrelaties en technologie in de supply chain gaan wij elkaar over de hele linie versterken”, aldus Troost. Naar verwachting realiseert de combinatie in het fiscale jaar dat eindigt in maart 2022 een omzet van circa 250 miljoen euro. In januari haalde Bloom & Wild nog 75 miljoen Britse pond – zo’n 88 miljoen euro – op in een nieuwe investeringsronde die werd geleid door General Catalyst en waaraan ook Index Ventures deelnam. Zowel bloomon als Bloom & Wild zijn al enige tijd winstgevend.

Structureel investeren in beide merken

bloomon kondigde in 2020 een koerswijziging aan: van abonnementenservice naar online bloemist. Zo werd de online ‘floral shop’ gelanceerd waarin – naast de abonnementen – alle verse bossen en luxe droogbloemen eenmalig te bestellen zijn. Troost: “Door de overname van bloomon door Bloom & Wild kunnen we inzetten op internationale expansie en tegelijkertijd structureel blijven investeren in onze propositie. We blijven dat net als Bloom & Wild doen onder hetzelfde merk en met dezelfde mensen.”

Over bloomon

bloomon is de online bloemist voor floral design. Het aanbod van bloomon bestaat uit verse seizoensbloemen en exclusieve droogbloemen van de beste kwaliteit in verrassende designs. Klanten kunnen een abonnement afsluiten, en ook is sinds kort het gehele assortiment beschikbaar voor eenmalige bestellingen in de online ‘floral shop’. bloomon heeft de keten flink ingekort door de veiling en groothandel over te slaan en de bloemen direct bij de kweker in te kopen. Hierdoor worden de bloemen verser dan vers aan de deur bezorgd en kunnen klanten nog langer van hun bloemen genieten. Sinds juni 2020 zijn alle producten van bloomon klimaatneutraal, van de kweker tot aan de voordeur. bloomon is in 2014 opgericht door Bart Troost, Patrick Hurenkamp en Koen Thijssen en is actief in vijf landen: Nederland, Duitsland, België, Denemarken en het Verenigd Koninkrijk. In 2020 behaalde bloomon een omzet van 42 miljoen euro. bloomon is sinds 2014 ondersteund door o.a. de VC fondsen Tablomonto, Inkef, Partech en Fortino.

bloomon.nl

Over Bloom & Wild

Bloom & Wild is marktleider en het snelst groeiende online bedrijf op het gebied van bloemen en geschenken in het Verenigd Koninkrijk. Het bedrijf is in 2013 opgericht door CEO Aron Gelbard en medeoprichter Ben Stanway en is sindsdien uitgebreid naar vijf landen. Voor het fiscale jaar dat eindigt op 31 maart 2021 wordt een omzet van ruim £ 100 miljoen verwacht. Bij Bloom & Wild staan de kernwaarden Innovation, Care, Delight, Pride en Customer First centraal en als onderdeel hiervan compenseert het bedrijf al zijn CO2-uitstoot. In 2020 is Bloom & Wild erkend als een van The Sunday Times Top 100 Small Companies to Work For.

bloomandwild.com